|
Drama som arbeidsform, verktøy og
estetisk fag. Mellomtrinnet er svært takknemlig for bruk av
drama fordi elevene har stor evne til å tenke fiksjon og til å
knytte dette til fagstoffet.
Drama er ikke bare nyttig for
spesielle anledninger, men bør være til stede i skolehverdagen.
Mange forbinder drama med teaterforestillinger til jul og
sommerferien, men den moderne pedagogiske drama setter fokus på
prosessen, det å leke seg med roller og å lære gjennom dette. I
drama får elevene tatt i bruk både kropp intellekt og følelser i
læringen.
|
Drama er spesielt fint å bruke i
tverrfaglig sammenheng. Dette fordi drama alltid må ha et
innhold, det må handle om noen og noe. Innholdet kan godt
hentes fra KRL, samfunnsfag eller naturfag så vel som norsk.
Selv i matematikkfaget er det mulig å benytte seg av drama!
Drama som
arbeidsform i grunnskolen
Dette kurset er et ett eller to-dagers kurs
for alle som gjerne vil utvikle sin kompetanse i drama til å bli
en trygg metode. Kurset er for lærere som i liten grad har hatt
drama i utdanningen og som gjerne vil finne nye og spennende og
berikende arbeidsformer til hverdagen i skolen.
Kurset er praktisk-metodisk og
deltakerne vil lære mye som kan tas med hjem og brukes i egen
klasse. I tillegg vil det innholde en god del grunnleggende
dramateori med tanke på å skape et fundament for videre
utvikling hos lærerne.
Kurset inneholder en rekke leker
og oppvarmingsøvelser som virker positivt også på en lærer i en
uvant situasjon. Gjennom lekene blir deltakerne på kurset
trygge på hverandre og i situasjonen slik at de gjennom egen
deltakelse oppdager det læringspotensiale som ligger i drama.
Kurset vil fortrinnsvis holdes over en
eller to dager - det kan også utvides til å være lenger.
Kursdagene kan legges etter hverandre eller de kan legges med
mellomrom slik at lærerne får praktisere det de lærer og ta
erfaringene med seg til neste kursdag.
Ta
kontakt om du har
spørsmål!
Drama med
utgangspunkt i eventyr
Eventyrene er en stor skatt som vi
kan øse av. Når vi arbeider med drama, lager vi ikke en
dramatisering og en forestilling slik som vi tradisjonelt har
gjort tidligere. I drama legger vi vekt på prosessen; produktet
er også viktig, men det er bevisstgjøringen av helheten som gjør
at drama har slik læringsverdi. Det betyr ikke at vi i
klasserommet også kan lage forestillinger, det vil si teater.
Det er bare at når vi arbeider med drama, får vi et annet
forhold til stoffet og til figurene.
|
Fordelen med drama er at vi
ikke deler ut roller. Alle elevene finner ut av karakterene
i teksten. Vi spontandramatiserer, prøver ut forskjellige
vinklinger. Hvis eventyrarbeidet skal ende opp med en
forestilling, vil elevene være godt rustet til å framføre
rollene med stor innlevelse.
Har du et eventyr du vil
ha som utgangspunkt for kurset, er det bare å
ta kontakt!
Hvis det ikke er spesifikke
ønsker, kan det bli
a) Et nordnorsk eventyr (Regine Nordmann)
b) Et folkeeventyr (Asbjørnsen og Moe)
c) Et H.C.Andersen-eventyr
c) Et Brødrene Grimm-eventyr
|
Mesteparten av dagen vil bli viet
det samme eventyret, men metodene er overførbare til andre
eventyr. Vi går derfor i gjennom hvordan dere kan gripe an et
hvilken som helst eventyr og bearbeide det med tanke på drama og
norsk.
Drama og
prosjektarbeid
Elevene skal lære seg å finne fram til stoff, de
skal utforske og de skal finne nye svar. I slutten av en
prosjektperiode skal de legge fram resultatet av arbeidet.
Drama er et spennende redskap å
innføre i prosjektarbeidet. Ikke bare vil du oppleve at elevene
kan lage framlegg med innlevelse og sceniske virkemidler, du vil
oppdage at drama kan brukes som forskningsmetode i seg selv. I
utforskende drama er teknikken "lærer-i-rolle" den viktigste. -
Men også bruk av gjenstander/rekvisitter som utgangspunkt for
nysgjerrighet og utprøving. Den som gir seg i kast med disse
metodene, får klassen med seg på spennende eventyr som gir
motivasjon for ny læring.
Kurset inneholder et konkret
tverrfaglig opplegg. I tillegg går vi gjennom innfallsvinkler
til stoff generelt, dramatiske virkemidler og noe
skuespillerteknikk. Kurset finnes både som 1-dags-kurs og som
2-dags kurs. 1-dagskurset vil bruke mindre tid både på praktisk
gjennomføring og teori. 2-dager kurs anbefales og bør tas
sammenhengende.
Drama og
Kunst & Håndverk
|
Generell
læreplan: "Kreativitet forutsetter også læring: At en
kjenner elementer som kan kombineres på nye måter og har
innarbeidet ferdigheter og teknikker til å virkeliggjøre
det en kan forestille seg eller fabulere over. Faktisk
viten kan brukes til å stimulere både drøm, fantasi og
lek - og evne til å oppdage felles mønstre på ulike
områder."
De estetiske
fagene har mye til felles. Det handler om å bruke
sansene, få inntrykk, bearbeide inntrykk, gi uttrykk for
følelser, tanker og meninger. Når jeg arbeider med
drama og kunst, tar jeg utgangspunkt på 3 forskjellige
måter:
|
- Drama som
inspirasjon til bilde og skulptur
- Bilder som
utgangspunkt for drama
- Teater - et
flerkunstnerisk uttrykk
Teaterkunsten inneholder
alle de andre kunstformene og i skolen har man store muligheter
til å integrere alle de estetiske fagene i tverrfaglige
prosjekter. Her vil det selvfølgelig bli lagt hovedvekt på
drama og K&H. Kurset er et 1-dagskurs. Har du spørsmål,
ta
kontakt!
Drama og
kreativ skriving
Når vi arbeider med drama, kan vi
ta utgangspunkt i mange forskjellige ting. Vi kan ta
utgangspunkt i gjenstander, bilder, tekst, musikk eller et
aktuelt tema. Men vi kan også ta utgangspunkt i faktiske
historiske hendelser. Gjennom drama kommer vi menneskene i
historien inne på livet, vi opplever å ta følelsene i bruk i
læreprosessen.
På dette kurset er det
forskjellige eksempler på hvordan vi kan ta utgangspunkt både i
historisk stoff og i egne problemstillinger for så å bruke dette
i mange forskjellige sjangere i norsk.
Det magiske - vi
reiser i tid og rom
Alle mennesker blir
tiltrukket av det magiske. Å fly på flyvende tepper, å
reise med ufoer, med tidsmaskiner, å få ønskene i
ønskebrønnen oppfylt. I drama kan vi gjøre alt dette!
- Fordi vi skaper vår egen som-om-verden. I drama er
det fiksjonen, forestillingsverdenen som er det
viktigste virkemiddelet.
|
|
Når vi arbeider med drama tar vi i
bruk de samme virkemidlene som i teateret, men vi lager lager i
liten grad forestillinger som skal vises for andre. I stedet
går gi inn i går egen forestilling som vi skaper her og nå. Når
jeg tar med meg et gulvteppe med noen mystiske tegn på, er det
symbol for det kraften som ligger i teppet. Gjennom ritualer,
det vil si gjentatte handlinger, som får teppet til å virke,
drar vi til fremmede land. Enkelte av symbolene er også slik at
vi drar tilbake til andre tider.....
Menneskets forestillingsevne er
uendelig. Fantasien er det bare vi selv som setter grenser
for. Elevene får i alt for liten grad brukt denne viktige delen
av seg selv i sine læreprosesser. Kanskje det er derfor mange
vantrives i skolen?
Kurset gir deg en reise inn i
magiens verden, direkte overførbart til din egen skolehverdag.
Kurset er både for lærere i småskolen og på mellomtrinnet.
Deltakerne må ha med seg 1-2 plagg av forskjellig karakter (f.
eks: hatt, kjole, gardin)
Ta kontakt om du ønsker mer informasjon!
|