Kursene er 1-dags kurs og de tar
sikte på å gi metodiske opplegg som kan overfores direkte på
situasjonen i barnehagen. Om ønskelig skreddersyr jeg et kurs
for din barnehage eller din kommune.
Drama med
utgangspunkt i eventyr
Kurset tar utgangspunkt i et gitt
eventyr og viser mange forskjellige måter å arbeide med stoffet
på. Har du et eventyr du ønsker å arbeide med? Da kan dette
eventyret være utgangspunktet for kurset.
Ta kontakt og jeg
diskuterer det med deg! Jeg knytter leker, øvelser og
improvisasjoner til figurene og fabelen. Vi utforsker stoffet
og figurene og vi utvider handlingen etter behov i forhold til
størrelsen på gruppa. Det er viktig å ha klart for seg at vi
ikke lager en forestilling. Vi leker oss med stoffet og
spontandramatiserer det. Metodene er direkte overførbare til
barnehagen. Vi kan også, hvis det er ønskelig, vise hvordan
stoffet kan brukes i en liten forestilling. Eventyr som jeg har
opplegg på:
- Pannakaka
- Rødhette og ulven
- Askeladden og de gode
hjelperne
- Per og Pål og Espen Askeladd
- Snehvit og de syv dverger
Bruk av
rollefigurer i barnehagen
På dette kurset får de voksne lære
forskjellige innfallsvinkler der de kan gå inn i en rolle for å
formidle noe til barna eller være i rolle i samhandling med
barna. Vi benytter dukker og utkledningsklær, vi spiller snille
og slemme, triste og glade, utrygge og modige for gjennom dette
å appellere til barnas følelser og intellekt. Metodene er er en
forfriskning i barnehagehverdagen! Du kan benytte dem ute så
vel som inne, i enkelttilfeller eller over lange perioder. Hvis
du vil ha kurset lagt til en spesiell barnehage, kan det være
fint om vi samarbeider på forhånd, så kurset kan knyttes til
ditt lokalmiljø.
I løpet av kursdagen vil
deltakerne få prøve seg på en rekke roller som skal utforskes
sammen med kolleger. Det kreves en god porsjon pågangsmot,
fantasi og forskertrang for å være med, og det vet jeg det er
mange barnehageansatte som har... Ny giv til barnehagen din?
Barns
magiske verden
Barn har en
naturlig evne til å forestille seg, til å late som om. Denne
evnen begynner å framtre allerede i 1 1/2 - 2 års alder og
utvikler seg til komplekse rolleleker i den tiden barna går i
barnehagen. Denne iboende evnen tar vi i bruk i drama. Vi
reiser til kjente og imaginære steder, vi møter kjente og
ukjente mennesker og dyr, vi bygger eventyrverdener av de
gjenstandene vi finner i barnehagen.
Kurset viser
hvordan vi stimulerer den meget betydningsfulle rolleleken til å
utvikle barn på alle områder: sosialt, emosjonelt, motorisk,
intellektuelt, språklig, etisk og estetisk. Kurset tar
utgangspunkt i barnehageansatte som ønsker å berike både sin
egen og barnas hverdag. En rikholdig kleskiste eller medbrakte
utkledningsklær er en forutsetning for et godt kurs. Kurset bør
finne sted i en barnehage. Jeg tar gjerne utgangspunkt i det
lokalmiljøet barnehagen ligger.
Ta kontakt og vi
diskuterer hvordan vi kan legge opp kurset best mulig for din
barnehage eller din kommune!
Stasjonslek
Stasjonslek er et metode som Bjørg
Mykle har utviklet. Metoden tar utgangspunkt i et eventyr der
det finnes steder der rolleleken kan blomstre. Dette er en en
metode som til fulle tar utgangspunkt i barnas rollelek, men som
stimulerer den gjennom tekst, især eventyr. Utgangspunktet kan
også være en billedbok, en sang etc. I forkant av stasjonsleken
gjennomgår vi eventyret grundig, leker oss med figurene,
samtaler og fantaserer slik at barna har en grundig kjennskap
til innholdet. Deretter bygges stasjoner, det vil si at barna,
i denne sammenhengen dere, bruker det som er av bord, stoler,
tepper, rekvisitter for å skape de stedene der rolleleken skal
foregå. Kurset viser hvordan dette kan være en start på og rød
tråd gjennom en lengre temaperiode i barnehagen.
Kurset gir deltakerne trening i å
gå i rolle, i å se hvordan personalet kan stimulere til videre
lek ved å ta forskjellige roller. En del av kurset vies
gruppearbeid der vi ser på forskjellige eventyr og hvordan vi
kan gripe dem an for å finne fram til stasjoner. Ikke alle
eventyr egner seg like godt.
Dukketeaterkurs
Deltakerne får lage egne dukker og
i løpet av kursdagen øve seg på å spille med dem. Dukkene blir
laget med tanke på å brukes som pedagoisk og estetisk
virkemiddel i barnehagen. Dukkene er beregnet for åpent spill
til bruk i samlingsstund, på turer, ved matbordet. Dukkene kan
naturligvis også brukes til å spille små foretillinger med tema
som angår barn i førskolealder.
Dukker er et fantastisk
kontaktskapende "verktøy" i barnehagen, ikke minst når det
gjelder barn med spesielle behov. En dukke som dukker opp med
jevne eller ujevne mellomrom vil tilføre livet i barnehagen en
ny dimensjon.
Dukkenes utforming vil være
avhengig av hvor mye arbeid den enkelte legger i dem. De
dukkene som ikke blir helt ferdige i løpet av kursdagen, kan gis
flere detaljer og eventuelt forskjellige klesplagg i ettertid.
Om det er ønskelig tar kurset også
for seg en måte som barna kan lage sine egne dukker, dukker som
lar seg spille med av små barnehender.
Materiell kommer i tillegg til
Høgskolens pris. Kurset må bestilles i god tid, grunnet
bestilling av materiell.
Bruk av
rollespill som verktøy for personalet
Rollepill kan brukes av personalet
i mange sammenhenger. Først og fremst kan personalet spille små
spill for barna for å stimulere til rollelek, for å være
eksempler for barna, for å ta opp problemstillinger eller
simpelthen for å gi dem kunsteriske opplevelser. Forskning
viser at teater for barna i barnehagen, av personer som der
kjenner, gjør like stort inntrykk som å gå på profesjonelle
forstillinger.
Videre kan rollespill brukes
aktivt innad i personalgruppa til utvikling og fornying samt til
bruk på foreldremøter o.l.. Rollespill er en spennende
arbeidsform som er en lyst å beherske. Bli med og prøv da vel!