Gjennom sansene får barna
inntrykk som de gir naturlig uttrykk gjennom lek, tegning, sang
og bevegelse/dans. I skolen skal de lære å utvikle disse
uttrykksformene videre. Dramafaget blir den naturlige
forlengelsen av rolleleken. Den naturlige evnen som barn har
til å leve seg inn i roller og andre verdener, blir tatt i bruk
og utviklet videre i drama.
Disse 1-dags-kursene er
praktisk-metodiske og etter en kursdag har du en rekke metoder
som du kan overføre direkte til skolesituasjonen.
Lek og læring
"Opplæringa skal gi næring til
leiken og leiken gi næring til opplæringa". Hva er lek? Skal den være
frivillig, lystbetont, spontan og ikke målrettet? Skal vi
tillate kaos i klasserommet? Hvordan i all verden kan lærere i
småskolen gjennomføre læreplaner der lek er en metode?
Dette kurset forsøker å gi lærere
i småskolen metoder og muligheter til å komme denne situasjonen
i møte. Det er mulig å la barna leke med utgangspunkt i de
temaer som fagene legger til grunn. Det er mulig å leke sammen
med barna, stoppe opp og finne ut noe som kan gi ny næring til
leken. Her har dramafaget svar.
I tillegg ser vi på regellekenes mange fortrinn og muligheter
til å tilpasses tema og mål. Kurset tar utgangspunkt i emner i
læreplanen og er direkte overforbart til lærerens
klassesituasjon.
Stasjonslek - tilrettelagt rollelek
Stasjonslek er et metode som Bjørg
Mykle har utviklet. Metoden tar utgangspunkt i et eventyr der
det finnes steder der rolleleken kan blomstre. Dette er
en en metode som til fulle tar utgangspunkt i barnas rollelek,
men som stimulerer den gjennom en eller annen form for
fortelling. Utgangspunktet kan også være en billedbok, en sang
etc. I forkant av stasjonsleken gjennomgår vi teksten grundig,
leker oss med figurene, samtaler og fantaserer slik at barna har
en grundig kjennskap til innholdet. Deretter bygges stasjoner,
det vil si at barna, i kurs-sammenheng dere, bruker det som er
av bord, stoler, tepper, rekvisitter for å skape de stedene der
rolleleken skal foregå.
Stasjonslek er en spennende
arbeidsform for småskolen. Stasjonene kan stå over tid og leken
kan gi næring til opplæringa. I et opplegg med eventyret
"Gudbrand i Lia" finner vi ut hvordan det var på en gård i gamle
dager, vi lager torg med torghandel, vi lager vershus med, og er
vi mange nok, lager vi også skole. Gjennom det vi gjør får
barna både skrive, lese, regne og sortere. Dette konkrete
opplegget er tilpasset en 2. klasse, men arbeidsformen kan
brukes i hele småskolen.
På kurset ser vi på hvordan det er
mulig å få dette til i klasserommet og hvordan det kan
organiseres. Kurset tar også for seg hvordan man finner fram
til eventyr/bøker som passer til stasjonslek.
Til kurset hører det et
kompendium:
STASJONSLEK MED GUDBRAND I LIA, Forsøk med tilrettelagt lek
på småskoletrinnet. (Høgskolen i Bodø notat nr 4. 2000 )
Bruk av
rollefigurer i undervisningen
Når vi skal fortelle om
steinalderen, hvorfor ikke være et steinaldermenneske som
har ansvar for å skaffe mat til familien? Når vi skal
fortelle om Harald Hårfagre kan vi være han og vise gjennom
spill hvilke tanker han hadde og hvilke utfordringer han sto
overfor.
Det er ikke meningen at lærere
skal være entertainere og det er heller ingen som må være
skuespillere for å gjøre dette. - Men det kreves å lære litt
dramahåndverk slik at du vet hvordan du skal gå fram. Kurset
tar for seg begrepet lærer-i-rolle samt andre måter å bruke
rollefigur på.
DET MAGISKE - bruk av
forestillingsevnen og teaterets virkemidler
Alle mennesker blir tiltrukket av
det magiske. Å fly på flyvende tepper, å reise med ufoer, å få
ønskene i ønskebrønnen oppfylt. I drama kan vi gjøre alt
dette! - Fordi vi skaper vår egen som-om-verden. I drama er
det fiksjonen, forestillingsverdenen som er det viktigste
virkemiddelet.
Når vi arbeider med drama tar vi i
bruk de samme virkemidlene som i teateret, men vi lager lager i
liten grad forestillinger som skal vises for andre. I stedet
går gi inn i går egen forestilling som vi skaper her og nå. Når
jeg tar med meg et gulvteppe med noen mystiske tegn på, er det
symbol for det kraften som ligger i teppet. Gjennom ritualer,
det vil si gjentatte handlinger, som får teppet til å virke,
drar vi til fremmede land. Enkelte av symbolene er også slik at
vi drar tilbake til andre tider.....
Menneskets forestillingsevne er
uendelig. Fantasien er det bare vi selv som setter grenser
for. Elevene får i alt for liten grad brukt denne viktige delen
av seg selv i læreprosessene. Kanskje det er derfor mange
vantrives i skolen?
Kurset gir deg en reise inn i
"magiens" verden, direkte overførbart til din egen
skolehverdag. Kurset er både for lærere i småskolen og på
mellomtrinnet. Deltakerne må ta med seg 1-2 plagg av
forskjellig karakter (f. eks: hatt, kjole, gardin)
Bruk av
figur- og dukketeater i
undervisningen
Barn har et magisk forhold til
dukker. For små barn blir dukkene virkelig levende, de blir
virkelige figurer som de kommuniserer med. Barn åpner seg, blir
frimodige sammen med dukker. De blir konsentrerte og fascinerte.
Med dukker kan du nå inn til det tause barnet. Helt opp til de
øverste klassene i småskolen fascineres barna av dukker. Selv
om de vet at det er noen som styrer dukken, lar barna seg villig
lede til en dobbelt forståelse av det som skjer. Å bruke dukker
og figurer er en fantastisk måte å tilnærme seg både barn - og
lærestoff på.
Dukka er et lite vesen som elevene
identifiserer seg med. Derfor kan dukka ha de samme problemene
som elvene og gjennom dukka kan læreren få en helt annen kontakt
med elevene om tingene som skjer i klassen.
Dukka kan også reise til fremmede
land, til andre tider og på andre måter enn det elevene kjenner
til. Dukka kan føre dem inn i en eventyrlig verden. Ei dukke
kan man ha med seg over alt, det er ikke nødvendig å spille på
en scene. Ei dukke behøver ikke være et lite bearbeidet
menneske, det kan være et kjæledyr som plutselig får liv, det
kan være en gjenstand som plutselig begynner å snakke. Det er
egentlig ingen grenser for hva som kan snakke, når det kommer
til stykket...... - Dette er noe barna selv gjør i sin lek med
gjenstander enten det er i sandkassen eller blant legoklossene,
så hvorfor ikke ta disse evnene i bruk i undervisningen?
Kurset tar for seg både lærerens
og elevenes muligheter med dukke- og figurspill. Hvis skolen
eller kommunen ønsker det, kan
dukkekurset for barnehagepersonell kombineres og legges i
forkant av dette kurset. (Det som tradisjonelt har hatt
betegnelsen dukketeater, kalles nå ofte figurteater.)