Drama og
norsk - utforsking
av novellerHer går vi inn i novella fra
dramaståsted: Vi finner og utdyper rollefigurene, vi dublerer og
improviserer over kroppsspråket deres. Vi finner fram til
kontraster og symboler og ser om disse kan brukes i scenisk
sammenheng.
Vi finner vendepunkt, gjør
forskjellige tolkninger som gir nye dramavendinger. Vi finner
fram til aktiv og passiv handling - prøver dialog både der det
finnes i teksten og der det ikke finnes i teksten. Vi ser på
teksten med dramaturgens øyne: Hvordan gripe an stoff som skal
iscenesettes? Kurset inneholder grunnleggende teaterteori satt
inn en en sammenheng. Vi går i dybden av ei novelle og vi ser
på flere noveller for å se hvordan de kan gripes an.
1-dags-kurset egner seg for alle som arbeider med norsk i
ungdomsskolen.
Drama og
norsk
-
prosessorientert skriving
Etter en runde med oppvarmingsøvelser
blir deltakerne satt i sving med assosiasjoner over en
sammenstilling av gjenstander. Hver for seg skaper deltakerne
en historie. De skriver stikkord - eventuelt hele historien.
Deretter går deltakerne i grupper og forteller/leser sine
historier. De får respons og reinskriver. Deretter må gruppene
velge en historie som de skal arbeide videre med. Er noen av
historiene like, kan de flettes sammen. Elementer av de ulike
historiene flettes sammen og lages til et spill som spilles for
resten av klassen.
RLE -
dilemmaer og rollespill
Kurset er utviklet fra Bjørn
Magners sosioanalytiske metode. Etter at vi har varmet opp og
blitt trygge i sammenhengen, vil jeg provosere deltakerne på
deres holdninger til det temaet vi tar opp, f. eks. toleranse
overfor annerledes tenkende. Deretter arbeider vi med
rollespillsjabloner, det vil si at deltakerne får rollekort
eller gruppen får en situasjon som de skal improvisere ut fra.
De forskjellige deltakerne blir konfrontert med egne fordommer
og må ta stilling.
I den siste fasen må deltakerne gå
i seg selv og diskutere i grupper for å finne måter å forholde
seg på til eventuelle nye ståsted. Bjørn Magnèrs metode var i
sin tid utviklet i en ungdomsklubb og egner seg godt til å jobbe
med i ungdomsskolen. Det er en meget sterk metode som kan
brukes til alle mellommenneskelige tema. Oppdragsgiver kan komme
med ønsker.
Drama og
konfliktløsning
Et praktisk-metodisk kurs for
lærere på mellomtrinnet og ungdomstrinnet. Vi bruker øvelser og
rollespill for å se på situasjoner som kan oppstå og som
utgangspunkt for diskusjon. Vi bruker forumteater, dvs. et spill
der deltakerne tar utgangspunkt i egne opplevelser. I drama tar
vi i bruk læring ved å aktivere følelsene, gjennom
identifisering og innlevelse. Forebyggende og aktuelle
problemstillinger. Vi tar opp mobbing, det å ta stilling til
alkohol, til annerledes tenkende osv.
Regi og dramaturgi av skoleforstillinger
Til dette arbeidet i skolen trengs
det faglig kompetanse som er forholdsvis sjelden i skoleverket.
Det er derfor med glede jeg presenterer dette kurset for lærere
som har lyst å gi seg i kast med scenisk framføring enten det
gjelder ferdigskrevet tekst eller det gjelder det å lage
forestillingen selv. Kurset vil i tillegg til grunnleggende
teaterkunnskap, ta for seg litt skuespillerteknikk. Det vil
være et kurs som veksler mellom praktisk og teoretisk arbeid.
Dette kurset vil bli tilpasset den aktuelle skole eller kommune
som ønsker det. Derfor vil det bli planlagt i tråd med deres
ønsker.